Агенция за недвижими имоти в София – как да изберем агенция за недвижими имоти през 2023 година?
Агенциите за недвижими имоти в София са доста – някои смятат, че са твърде много. Това вероятно се дължи на факта, че услугата сама по себе си не изисква големи финансови вложения в оборудване или материали. Някои агенти за недвижими имоти дори могат да се занимават с продажбата на цялото семейно имущество например в кафене. В същото време, мерейки с собствения си аршин, практически всеки възрастен е имал досег с недвижими имоти – било то като наемател на стая по време на студентските години или като помагащ при продажбата на апартамент на леля си. И тъй като тогава по някакъв начин се е получило, защо да не го правиш професионално срещу заплащане? Тук е важно да обърнем внимание на една буква: По някакъв начин не е същото като Качество.
Какво всъщност се очаква от агенция за недвижими имоти?
Отговорът е много прост и кратък. Клиентите най-често очакват от агенцията за недвижими имоти успешна сделка. Разбира се, понякога агентът се възприема като специалист, консултант и участниците на пазара могат да се обръщат към агенцията за съвети. Но това все по-често е маргинален обем услуги. Тези дейности съществуват, но са характерни за придружаващи услуги и допълват формалностите, свързани с покупко-продажбата на имот. Какво представлява успешната сделка? Тази, която се вписва в пазарните реалности както по отношение на времето, така и на цената.
Коя агенция за недвижими имоти е най-добрата?
Съществуват различни критерии за оценка на агенция за недвижими имоти. Аз обаче смятам, че винаги най-добри са препоръките с обосновка от доверени познати. Но може да се окаже, че през последните 3 години никой не е продавал имот и какво тогава?
Как да разбера дали дадена агенция е ефективна? Когато посещаваме уебсайтовете на агенциите почти винаги попадаме на слогани, които намекват за тяхната превъзходност. Понякога споменават многогодишен опит. Подобно е положението и с усилвателите в имената: №1, Топ, Премиум, Лауреат на награда и т.н. Наградите са предназначени да се хвалят – особено на пазара и ако не са купени, това означава, че при конкурса победителите са били най-добри спрямо конкуренцията. Как да проверим достоверността на този опит? Най-лесно чрез социалните мрежи. Вижте какво е представяла агенцията през 2015 година в YouTube или Instagram – докато мненията в интернет могат да бъдат купени, историята вече определено е по-трудна.
На какво да обръщаме внимание? Нека започнем с подхода. Ако звъниш в агенция за недвижими имоти, посочваш параметрите на своя имот и питаш дали агенцията ще го продаде. Ако чуеш ДА – струва си да помислиш два пъти какво всъщност става. Някой без да вижда нито обекта, нито документите заявява, че ще го продаде – много смела декларация.
Казват, че при недвижимите имоти най-важни са 3 неща: Локация, локация, локация
Избирайки агенция за недвижими имоти в София за сътрудничество, вижте как всяка представя актуалните си оферти за недвижими имоти. Проверете дали в офертата ясно е посочено точното местоположение на имота. Ако този аспект се пропуска, най-вероятно и във вашата оферта ще липсва. Поставяйки се на мястото на човек, търсещ имот под наем или за покупка, не получаваме най-важната информация. В такъв голям град като София, в ерата на популярността на Google Maps, липсата на информация за местоположението силно обезкуражава търсещите да се свържат с отговорника. За съжаление това много силно влияе върху ефективността. Този фактор ще бъде още по-важен, ако настъпи криза на пазара на недвижими имоти. Тогава ще има значително повече предлагани жилища отколкото заинтересовани купувачи и непълните оферти, ако нямат изключително атрактивна цена, ще бъдат пренебрегвани.
Естетика на агенцията за недвижими имоти. Ако агенцията промотира актуалните си оферти по малко привлекателен начин, не очаквайте другите да го правят по различен начин.
Всяка агенция за недвижими имоти в София има различна визуална чувствителност.
Вижте как изглеждат Instagram, YouTube или Facebook. Това са канали, в които хората прекарват часове дневно. Защо там да не представите следващия имот по привлекателен начин? Може би агенцията е направила още една крачка напред и представя избрани имоти и във видео формат? Тази форма е изключително полезна в ковид времето. За съжаление такива презентации са значително по-скъпи и отнемат време, затова малко агенции решават да инвестират допълнителни средства в промоцията на своите оферти за недвижими имоти.
Ако искате да продадете своя имот, вижте дали агенцията има много оферти за продажба на недвижими имоти. Ако има много, може да се окаже, че са по-насочени към притежаването на оферти с цел позициониране, отколкото към реална продажба? Ако планирате да закупите имот, такава агенция определено заслужава по-близко запознаване.
Кой е по-важен – агентът или агенцията за недвижими имоти?
Аз съм привърженик на отборните игри и смятам, че добре подбраният по личност агент + работещата със стратегия агенция са взривоопасна смес с гарантирана ефективност. Проверете на сайта на агенцията своя агент за недвижими имоти. Вижте кого ще поканите в жилището си. Разберете какви са страстите му – все пак именно този човек ще представя имотите.
Помолете приятели за мнение
Мнението от надежден източник вероятно все още е най-добрият и най-достоверен източник на информация. Докато мненията в интернет за агенции за недвижими имоти не само във Варшава, но и в други градове могат да бъдат купени, вашите познати едва ли някой ще може да подкупи. Когато питате за мнение, е добре да обърнете внимание дали препоръчваната агенция за недвижими имоти се е занимавала поне с малко подобен имот. Ако имотът и видът на сделката са били сходни, въпросът е решен.
Комисионна
Колко е комисионната на агенцията за недвижими имоти? Тук има различни диапазони. Ако комисионната на агенцията трябва да бъде най-важният фактор при избора ѝ, въпреки това предлагам първо да проверите останалите компоненти на услугата и едва накрая да сортирате избраните агенции по тяхната комисионна. Добър тон е също така ясно да попитате какви конкретни, видими действия ще извърши агенцията, за да направи офертата по-привлекателна или да я промотира. Разходите за маркетинг са много голяма част от цялата комисионна. Най-често се случва така, че добра агенция, взимайки например 5% комисионна за посредничество при продажба на апартамент, чрез своите действия може да получи оферта с 8-10% по-висока цена, отколкото ако тези действия липсват. Много често при анализ на цените на транзакциите на два съседни апартамента такива са разликите в цените, посочени от нотариусите. Така работят услугите: ако за развод вземем добър адвокат, възможно е въпреки теоретично скъпата услуга той да постигне например изгодно разделяне на имуществото, което многократно ще надхвърли стойността на неговата услуга. Фризьорски салон също при по-скъпа услуга често използва по-добри бои и има в екипа си по-добри фризьори. При анализиране на комисионната на агенция за недвижими имоти е важно тя да се начислява само от възложителя. Ако възложите на агенция посредничество при продажба на къща с ниска комисионна и агентите ще взимат комисионна от потенциалните купувачи чрез подписване на договор с тях още преди показването на имота, то първо купувачът може да попита: защо трябва допълнително да плащам за показване на имота, който сам съм намерил? За съжаление такова поведение може значително да намали броя заинтересовани лица. Второ, може да се случи така, че купувачът реши да плати комисионна за разглеждане, но каже на посредника при покупка трябва да намали цената с 7%. Лесно може да се пресметне дали това е изгодно. Внимание тук: когато се обаждате в добра агенция за недвижими имоти не трябва в първото изречение да питате колко е комисионната – дори и това да е най-важният фактор при избора.
Последното нещо, което бих взел предвид, е дали агенцията вярва в своите действия или повече се ръководи от статистиката – приемам всичко, винаги нещо ще се продаде.
Ако вярва в своята ефективност, ще инвестира в професионален фотограф, ако е необходимо ще покани хоум стейджър, ще заснеме видео, може дори да използва дронове, за да покаже околността. Всичко това струва пари. Понякога не малко. Тези разходи ще се възвърнат чрез комисионната за агенцията за недвижими имоти, но само ако имотът бъде продаден. Ако не се продаде, агенцията за недвижими имоти, работеща по такъв модел, ще понесе загуби, затова това е първият сигнал за голяма мотивация да бъде ефективна агенция за недвижими имоти. Интересното представяне на имота определено повишава неговата привлекателност. В епохата на толкова силно претоварване с информация това е много важна дейност.